Mijn eerste workshop, de Traverse bag

Een workshop volgen stond al lang op mijn to-do lijstje, maar de vraag die bij mij altijd speelde was: kan ik wel meevolgen, want ik heb nooit les gehad? Ik leerde naaien met vallen en opstaan en YouTube filmpjes, blogs waar ik de nodige tips en tricks haalde en facebookgroepen met toffe naaisters die u graag met raad en d(r)aad bij staan. 

We hakten de knoop door en gaven ons op voor de workshop traversebag. Samen met collega en (naai)maatje Sara gingen we de stap wagen. Je kan haar blog vinden op: saramaakt.wordpress.com. 

Enkele weken voordien reed ik al eens tot Diest om mijn stoffen te kiezen. Ik koos voor een canvas voor de buitenkant. Ik draag veel donker en wou met deze traversebag iets anders. Daarom koos ik voor een stof met een goudaccent. Ik koos bewust (nog) niet voor kunstleer, gezien ik daar nog nooit mee gewerkt hebt. 

Ongeveer een maand op voorhand kregen we patronendelen doorgestuurd. Deze moesten we al tekenen, knippen en verstevigen. Zo konden we onmiddellijk van start gaan met het in elkaar zetten van de tas. Ik moet toegeven dat ik de avond ervoor pas begonnen ben aan de tassenband. Maar ik kon gestructureerd starten aan mijn eerste traverse bag. 

Op 22 december, net voor de feestdagen, trokken Sara en ik, samen met vijf andere madammen naar de stoffenschuur in Diest. Een gezellig winkeltje met een ruime keuze aan stoffen en fournituren. We mochten plaats nemen in het naaicafé dat zich boven de winkel bevindt. Hier konden we op een rustige manier aan onze tas werken. De stoffenschuur was de laatste dag open en dat was te merken aan de drukte: heel wat mannen kwamen nog snel een kadobon halen voor vrouwlief, anderen scoorden dan weer de laatste stofjes voor misschien wel hun feestoutfit, maar het was een gezellig druk dagje. 

De workshop werd gegeven door Carolien Lembrechts (Ateljee Caro). Een vrouw die ik al even volgde op instagram, want verdorie wat maakt zij mooie tassen. Dit was voor mij dan ook de doorslaggevende factor om mij in te schrijven. Ze zorgt voor veel inspiratie. Laatst postte ze nog enkele foto's van haar naaikamer, amai eentje om serieus jaloers op te zijn! Aan de naaisters onder ons, zeker eentje om te volgen. 

We kregen een zeer uitgebreide en duidelijke werkbeschrijving, die met de nodige foto's ondersteund werd. Mijn angst om niet mee te kunnen viel al snel weg, want het ging wel vlotjes. Stap voor stap zagen we een tas-in-de-maak. Carolien stond ons op elk moment bij met onze vragen en met haar inside tricks lukte het ons om de tas toch net dat tikkeltje meer te geven. 

Na enkele uren naaien kregen we het volgende resultaat: 





Achteraf kregen we nog het patroon van een kleinere versie toegestuurd. Deze tas ga ik in de toekomst zeker nog eens maken, en zelfs cadeau doen. Hij is zeer gebruiksvriendelijk en met de verschillende zakjes, op mijn maat gemaakt.

Stoffen en alle fournituren vond ik in de stoffenschuur zelf. 




Reacties

  1. Ik vond het superfijn om jou een keer te mogen ontvangen tijdens één van mijn workshops! En dikke proficiat met de prachtige tas die daaruit voortkwam! Groetjes, Carolien x

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

HO-HO-HO, Handmade presents onder de kerstboom!

Dag 2018, Hello 2019